rss Oikeudellisia uutisia

22.6.2017 Eu:n tuomioistuimen tuomio rokotetta koskevassa asiassa

nnakkoratkaisupyyntö – Direktiivi 85/374/ETY – Tuotevastuu – 4 artikla – Lääkelaboratoriot – Hepatiitti B:tä vastaan annettava rokote – MS-tauti – Näyttö rokotteen puutteellisesta turvallisuudesta sekä puutteellisuuden ja aiheutuneen vahingon välisestä syy-yhteydestä – Todistustaakka – Todistuskeinot – Tieteellisen yksimielisyyden puuttuminen – Tosiseikkojen osalta toimivaltaisen tuomioistuimen arvioitavaksi esitetyt vakavasti otettavat, täsmälliset ja yhtäpitävät indisiot – Hyväksyttävyys – Edellytykset

22.6.2017 Julkisasiamiehen ratkaisuehdotus lainsäädännön lähentämistä koskevassa asiassa

Valtion ilmentymän määrittely jäsenvaltion vastuun toteamiseksi direktiivin asianmukaisen täytäntöönpanon laiminlyönnistä – Edellytykset, joiden on täytyttävä, jotta yksityinen elin voidaan katsoa valtion ilmentymäksi

22.6.2017 Euroopan komissio esittää uusia avoimuussääntöjä verosuunnittelun alalla toimiville välittäjille

Euroopan komissio on 21.6 ehdottanut uusia tiukkoja avoimuussääntöjä asiakkailleen verosuunnittelupalveluja tarjoaville veroneuvojille, kirjanpitäjille, pankeille, asianajajille ja muille välittäjille

22.6.2017 1980-luvun valtiopäiväasiakirjat eduskunnan verkkopalvelussa

Kaikki hallituksen esitykset, valiokuntamietinnöt ja -lausunnot, kertomukset, asetukset, valtioneuvoston päätökset sekä täysistuntopöytäkirjat löytyvät vuodesta 1980 lähtien.

22.6.2017 Valtionhallinnon nimityspäätökseen tyytymätön hakija voi jatkossa valittaa hallinto-oikeuteen

Hallitus esittää, että viranhakija saisi jatkossa hakea muutosta valtion virkaan tai virkasuhteeseen nimittämistä koskevaan päätökseen valittamalla hallinto-oikeuteen.

22.6.2017 Vastuuvakuutus ei korvannut vahinkoa, joka perustui pelkästään sopimusrikkomukseen

KKO:2017:44 Vakuutussopimus - Vakuutusehdon tulkinta - Vakuutuksesta korvattava vahinko - Vakuutuksenantajan tiedonantovelvollisuus

21.6.2017 Työryhmä ehdottaa uutta tietosuojalakia

Tietosuojalailla täsmennettäisiin ja täydennettäisiin Euroopan parlamentin ja neuvoston keväällä 2016 antamaa yleistä tietosuoja-asetusta.

21.6.2017 Oikeustajututkimus: Kansalaisten käsitykset sopivasta rangaistustasosta vaihtelevat

Tutkimuksessa sekä kansalaisia että tuomareita pyydettiin antamaan rangaistus samoihin heille esitettyihin rikostapauksiin.

Uutiset toimittavat:

Markku Fredman (markku.fredman(at)fredman-mansson.fi): Kotimaiset tuomioistuimet & Kotimaiset tietolähteet

Kirsi Hela (kirsi.hela(at)oikeus.fi): Euroopan unioni

Jussi Sarvikivi (jussi.sarvikivi(at)reims.fi): Kansainväliset tietolähteet