Advokaatti 3/2017

Asianajajaliiton Oikeusvaltio2025-ohjelma

Advokaatti3-2017_250pxValtuuskunta hyväksyi tammikuun kokouksessaan liiton uuden oikeusturvaohjelman. Se julkistettiin toukokuun puolivälissä osoitteessa www.oikeusvaltio2025.fi.

Sivuston esitysmuoto mahdollistaa ohjelman kommentoinnin ja kehittämisen. Se täydentyy kesän aikana eri oikeudenalojen lainsäädäntöä koskevilla kehityshankkeilla, kunhan liiton asiantuntijaryhmien tekemät aloitteet on koottu.

Oikeusvaltio2025.fi on tehty visuaalisesti kiinnostavaksi ja helppolukuiseksi. Jo tähän mennessä monet toimittajat ja yleisön edustajat ovat poimineet sieltä aineksia hyvään keskusteluun. Asianajajaliiton johto ja viestintä käyvät tätä keskustelua, mutta toivon myös monien liiton jäsenten aktivoituvan oikeuspoliittiseen keskusteluun. Teemme Oikeusvaltio2025-asioista kirjallisia aloitteita oikeus- ja muille ministeriöille, mutta hankkeiden edistämiseksi tarvitaan myös kansalaismielipiteen tukea.

Asianajajaliiton missio on Asianajaja turvaa oikeusvaltion. Mission pohjalta vahvistettiin kaksi vuotta sitten liiton strategia, joka ulottuu vuoteen 2024. Strategian ensimmäinen pääkohta on: Asianajajakunnalla on arvostettu asema yhteiskunnassa oikeudellisten olojen kehittäjänä. Oikeusvaltio2025-ohjelma antaa meille selkeät suuntaviitat siihen, mitä asioita haluamme oikeudellisissa oloissa ensisijaisesti kehittää.

Me asianajajat toimimme ”kansan ja esivallan välissä”. Asianajajakunnan oikeuspoliittisen työn keskeinen perusperiaate on turvata oikeuden saatavuus (access to justice). Asianajajakunnan tehtävänä on osaltaan huolehtia siitä, että jokaisella on kaikissa olosuhteissa todellinen mahdollisuus saada asiansa asianmukaisesti käsitellyksi ja ratkaistuksi.

Olemme oikeusturvaohjelmassa ottaneet esille monenlaisia asioita, suuria ja melko pieniäkin.

Merkittäviä asianajajakunnan asemaan liittyviä tavoitteita ovat muun muassa asianajajien aseman sisällyttäminen perustuslakiin, asianajajien ja luvan saaneiden oikeudenkäyntiavustajien valvonnan yhdenmukaistaminen sekä pyrkimys siihen, että oikeudenkäyntiasioita hoitavat 2020-luvulla vain asianajajat.

Olkoon oikeusvaltio2025.fi myös asianajajien läppärien ja tablettien suosikkisivusto!

Jarkko Ruohola

Suomen Asianajajaliiton puheenjohtaja

@JarkkoRuohola

Lue näköislehteä ›